درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.... خلبان پرواز كاپیتان ملازاده به همراه کمک خلبان پرواز آقا جواد ؛ سفری خوش را برای شما علاقمندان به پرواز آرزمند هستیم. نکاتی که در طول پرواز بدردتون میخوره بهتون گوشزد میکنم : بستن كمربندها اصلأ ضرورتی ندارد و كاملأ بدرد نخور است. ارتفاع پرواز به احتمال قریب به یقین تا آسمان هفتم بوده و هوای بهشت بسیار عالی است. مرگ راحتی داشته باشید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
تقدیم به عاشقان پرواز
دلیل پرواز پر نیست




 

 

1.قبل از پرواز solo:                                  

  1. گذراندن دوره زبان عمومی و تخصصی.
  2. گذراندن 390 ساعت دوره تئوری PPL در کلاس های زمینی طبق سیلابس ارائه شده.
  3. گذراندن دوره POH هواپیما.
  4. قبولی در امتحان معرفی به خط پرواز, POH.
  5. انجام اولین پرواز SOLO (تنها) پس از انجام حداقل 12 ساعت پرواز با استاد.

 


 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 12:51 ::  نويسنده : capt.Hoshi

  

سیستم های کمک ناوبری هواپیما


آشنایی با اویونیک


قسمت زیادی از دانش الکترونیک در یک هواپیما جهت تعیین موقعیت هواپیما نسبت به نقطه‌ای ثابت در روی زمین استفاده می‌گردد و این کار را می‌توان به طرق متعددی انجام داد. در صورت مشخص بودن موقعیت هواپیما، خلبان می‌تواند مراحل بعدی ناوبری را با استفاده از دانستن روابط بین روند تغییرات و زمان به انجام رساند. با استفاده از ...............

 

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 12:29 ::  نويسنده : capt.Hoshi

 

 

ایرودینامیک


دینامیک پرواز :

 

 علمی است که به بررسی نحوه جهت‌گیری وسایل پرنده در سه بعد می‌پردازد. این علم که در حوزهٔ پژوهش‌های مهندسی هوافضا قرار دارد، جهت‌گیری وسایل پرنده (نظیر هواپیما یا بالگرد) را حول گرانیگاهشان ارزیابی می‌کند.

 

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 12:23 ::  نويسنده : capt.Hoshi
10 بمب‌ افکن برتر تاریخ هواپیماسازی جهان !+ تصاویر

کارشناسان شبکه دیسکاوری (Discovery) با رتبه بندی 10 بمب افکن برتر دنیا، قدرتمندترین پرنده های صنعت هوایی را معرفی کردند.



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:13 ::  نويسنده : جواد طوفانی
جت‌های آینده چه ویژگی‌هایی دارند؟ (+عکس)

مهندسان هوافضا و محققان ناسا طرح‌های مختلفی برای نسلهای بعدی جت‌های مسافربری در دست تحقیق و بررسی دارند.

به گزارش تکناز به نقل از ایسنا، تولید صدای كمتر، كاهش میزان مصرف سوخت و استفاده از سوخت پاك چالش جدی محققان در طراحی جت‌های مسافربری است و ناسا از مهندسان هوافضا و محققان بین‌المللی درخواست همیاری كرده است.




ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:9 ::  نويسنده : جواد طوفانی
بزرگترین و نیرومند ترین بالگردهای دنیا ! (+ تصاویر )

بالگردها از نیمه دوم قرن بیستم به بخش جدایی ناپذیر ارتش های جهان و جنگ های این دوره زمانی تبدیل شده اند. وظایفی همچون حمل و نقل بار، نفرات و مجروحین، پشتیبانی آتش، جستجو و نجات، جنگ ضد زیردریایی و... از جمله نقش هایی است که امروزه بر عهده بالگرده ها قرار دارد. اما یکی از قدیمی ترین نقشهایی که به عهده بالگردها گذاشته شده است بحث حمل و نقل تجهیزات و نفرات است. با توجه به اندازه کوچک تر و موتورهای کم توان تر، بالگردها به نسبت هواپیماها از ظرفیت حمل بار و نفرات کمتری برخوردار هستند.

 

 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:7 ::  نويسنده : جواد طوفانی
شروع به فعالیت نخستین ناو هواپیمابر چین (+تصاویر)
 
چین اعلام کرد نخستین ناو هواپیمابر به ناوگان نیروی دریایی این کشور پیوست.

به گزارش
رویترز، وزارت دفاع چین امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام به افزایش حمایت از حاکمیت و امنیت کشور کمک می کند.



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:7 ::  نويسنده : جواد طوفانی

هلیکوپتری جالب با موتور پراید (+ عکس) www.taknaz.ir
 
فضای مناسبی که برای پیشرفت های علمی در کشور فراهم شده روحیه افراد مستعد را برای پیشبرد خدمات علمی بویژه تحقیق، ابتکار و اختراع افزایش داده و موجب شده است هر روز خبری جدید از ساخته‌ها و یافته‌های جوانان مستعد و پرانگیزه ایرانی منتشر شود.

یکی از ساخته‌های جدید جوانان ایرانی هلیکوپتر دست‌سازی است که با امکانات دم دستی و تلاش و پشتکار شخصی و حمایت مالی خانوادگی به مرحله ساخت رسیده و برای علاقه مندان به دانش ایرانی به نمایش در آمده است.

این هلیکوپتر توسط علی و برادرش ایوب علیرضایی در طول 2 سال طراحی و با تشویق و حمایت مالی پدرشان کیوان علیرضایی ساخته شده است.
 
علی علیرضایی شهرکی متولد 1369 ساکن استان چهارمحال و بختیاری، شهر کیان، اکنون دانشجوی مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه آزاد شهرکرد است. برادر وی ایوب نیز متولد 1365 فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهرکرد است.

نخستین هلیکوپتر قابل پرواز در سال 1941 توسط شخصی به نام ایگور سیکوررسکی ساخته شد. سپس و به مرور زمان تلاش گردید تا با بهینه کردن این وسیله رفته رفته آن را بشکل کنونی و پیشرفته در آورند. درست مانند هر وسیله دیگری مثل خودرو، لکوموتیو، یخچال، دوچرخه و غیره که در ابتدا به شکل امروزی نبوده و از تکنولوژی امروزی برخوردار نبودند.

با پی بردن به کارایی و قابلیت‌های چشمگیر این وسیله و کاربری آن در زمینه‌های مختلف با توجه به مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای این وسیله می‌توان آن را در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی کرد از جمله: هلیکوپترهای نظامی (که خود به چند گروه تقسیم بندی می‌شود)،
هلیکوپتر‌های نجات و امداد و هلیکوپترهایی با کاربری شخصی که به دو گروه پیشرفته و گروه‌های تفننی که تماماً دست‌ساز بوده و به دلیل نیاز نداشتن به دانش فنی، دسترسی آسان به ابزار و مواد اولیه ساخت و نیز ارزانی قیمت، از چند دهه قبل تاکنون در بیشتر کشورها بویژه اروپا و امریکا افراد عادی با خرید نقشه، خود اقدام به ساخت و مونتاژ این وسیله می‌کنند.

در دنیا اکنون کیت‌های آماده‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند با خریدن این کیت‌ها و سر هم کردن قطعات کیت، هلیکوپتر بسازند و آن را به پرواز درآورند اما این دو برادر با طراحی اولیه توانسته‌اند موفق به ساخت این هلیکوپتر شوند.

به گفته برادران شهرکی سازندگان چهارمحالی هلیکوپتر دست‌ساز، محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.
طول کل هلیکوپتر 7 متر و ارتفاع آن نیز 5/2 متر است. همچنین، عرض این وسیله 160 سانتی متر است. این هلیکوپتر طوری طراحی شده که فعلاً ظرفیت حمل یک سرنشین با وزن متوسط 80 کیلو گرم را دارد. به گفته علیرضایی می‌توان با تغییراتی حساب شده در ظرفیت این وسیله تغییراتی نیز ایجاد کرد.
تمام قطعات به کار رفته در بدنه و موتور این هلیکوپتر دارای طراحی و مواد اولیه کاملاً داخلی و شخصی و منحصر به فرد است.



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:6 ::  نويسنده : جواد طوفانی
 
 


ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:4 ::  نويسنده : جواد طوفانی

گاهی اوقات برای یک خلبان هیچ راهی نمی‌ماند جز این که دل به آسمان بزند و دکمه ایجکت را بفشارد تا از هواپیمایی گران قیمتی که تا چند ثانیه دیگر تابوت او می‌شود فرار کند.

در زیر تصاویری از ایجکت‌های واقعی و آزمایشی هواپیماهای جنگی را می‌بینید.

 

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

 



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : جواد طوفانی

علوم مهندسی آنقدر پیشرفت کرده‌اند که اگر لازم باشد مهندسان می‌توانند فرودگاهی را بر فراز یک دره هفتاد متری بنا کنند.

 فرودگاه بین‌المللی مادیرا در پرتغال یکی از عجیب‌ترین فرودگاه‌های دنیاست این فرودگاه جالب در سال 1964 با دو باند 1600 متری افتتاح شد.

به گزارش تکناز باند کوچک در این فرودگاه و شرایط آب و هوایی خاص این منطقه کار را برای خلبان‌ها دشوار می‌کرد تا این که در سال 1977 یک هواپیمای بوئینگ 727 در شرایط بد آب و هوایی در هنگام فرود از باند خارج شد و بامنهدم شدن هواپیما 131 نفر جان خود را از دست دادند.

فرودگاهی عجیب روی دره !! (+عکس) www.taknaz.ir

فرودگاهی عجیب روی دره !! (+عکس) www.taknaz.ir
 

این اتفاق باعث شد تا مهندسان به فکر گسترش طول باین فرودگاه باشند اما مانع کار دره ای بود که در انتهای باند قرار داشت از این رو آن‌ها تصمیم گرفتند تا سطحی هم تراز باند روی دره بسازند تا بتوانند طول باند را افزایش دهند.

8 سال پس از سانحه هوایی 200 متر به باند فرودگاه اضافه شد اما به نظر می‌رسید که این گسترش هم کافی نباشد تا این که در سال 2000 دوباره به طول باند اضافه شد که این باند توسط 180 ستون 70 متری روی دره نگه داشت شده است.



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : جواد طوفانی

دیگر عرصه ای وجود ندارد که کشور چین برای تسخیر آن برنامه ریزی نداشته باشد، اما دولتمردان این کشور از ارتقاء ساختارهای رفاهی و اقتصادی داخلی خود نیز غافل نبوده اند.

چین برای پروازهای با مسافت متوسط خود تعداد زیادی هواپیمای C919  سفارش داده كه ساخت شركت چینی كوماك است. اما این دومین قدرت اقتصادی جهان برای رقابت با شركتهای هواپیماسازی ایرباس اروپا و بوئینگ آمریكا و همچنین حضور فعال در بازار بسیار گسترده داخلی، باید تلاشهایشان را بشدت افزایش دهد.

طبق پیش‌بینی‌ها، چین در 20 سال آینده به پنج هزار هواپیمای مسافر‌بری نیاز خواهد داشت كه هزینه تامین این هواپیماها بالغ بر 500 میلیارد دلار می ‌شود. بر اساس این پیش بینی ‌ها،هفت هواپیما از هر 10 هواپیمای مورد نیاز چین برای خطوط هوایی با مسافت متوسط و با ظرفیت 170 تا 180 مسافر خواهد بود.



شركت چینی كوماك ساخت 380 فروند از این هواپیماها را برعهده گرفته است كه 50 فروند آن در نمایشگاه بین المللی هوانوردی ژوهای در جنوب چین تحول داده شد اما این شركت چینی برخلاف رقبای اروپایی و آمریكایی خود هنوز چیزی را ثابت نكرده است. هنوز اطمینان این هواپیماها و همچنین توان كوماك برای تولید انبوه در مهلت‌ های اعلام شده ثابت نشده است.

تحلیلگران می‌ گویند كوماك می‌ تواند در بازار چین سهیم باشد اما سالها طول می ‌كشد تا توان رقابت با ایرباس و بوئینگ را بدست آورد. هواپیمای C919  كه شركت كوماك قصد دارد سالانه 150 فروند از آن را تولید كند، با همكاری شركت‌ های خارجی همچون سافران فرانسه جنرال الكتریك آمریكا و آریتكس اسپانیا ساخته می ‌شود.

افزون بر این شركت چینی كوماك و شركت كانادایی بومباردیه قراردادهای كلان و راهبردی در زمینه بازاریابی، فروش، خدمات مشتریان، آزمایش و كیفیت تولید امضا كرده‌ اند.



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:1 ::  نويسنده : جواد طوفانی

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس
 
به گزارش تکناز به نقل از فارس، اولین هلیکوپتر دنیا در سال 1940 در آمریکا ساخته شد، این وسیله پروازی غول پیکر که « XH-17 » نامیده می‌شد از ترکیب قطعات 5 هواپیما ساخته شده بود.
 
ابعاد این وسیله با ارتفاع 9 و طول 16 متر بسیار بزرگ بود و پروانه آن بیش از 40 متر قطر داشت که بزرگ‌ترین پروانه هلیکوپتر تا به امروز محسوب می‌شود.
 
این هلیکوپتر دارای سه خدمه پرواز بود و با دو موتور توربو جت کار می‌کرد که حد اکثر سرعت آن را به 145 کیلومتر در ساعت می‌رساندند. « XH-17 » می توانست تا شعاع 64 کیلومتر پرواز کند و 4 هزار متر ارتفاع بگیرد.
 

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

 



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:59 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 نخستین جنگنده مافوق صوت آمریکایی (F-100 سوپرسابر) www.taknaz.ir

اف-100 (موسوم به Super Sabre) یک جت جنگنده بود که در نیروی هوایی امریکا از سال 1954 تا 1971 و در گارد ملی امریکا تا سال 1979 خدمت کرد. این جنگنده اولین جت جنگنده مافوق صوت در امریکا بود و رقیب میگ-19  که اولین جنگنده مافوق صوت شوروی بود، محسوب می شد. اف-100 به عنوان یک جنگنده بمب افکن در ویتنام حضور پیدا کرد و بعدها با اف-105 جایگزین شد که سرعتی معادل 2 ماخ داشت. اف-100 در ویتنام به عنوان هواپیمای پشتیبانی هوایی نخستین پروازهایش را انجام داد، اما بعدها جنگنده کارامدتری به نام آ-7 (کورسایر) که سرعتی زیر صوت داشت جایگزین آن شد. اف-100 همچنین در خدمت ناتو چندین عملیات برای همپیمانان آمریکا انجام داد.




ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:58 ::  نويسنده : جواد طوفانی

نگاهی به تلاش کشورهای گمنام در حوزه بدون سرنشین‌ها پرنده های بدون سرنشین (UAV)
 
امروزه به بخشی ثابت در بسیاری از ارتش های جهان بدل شدند. اگر تا چند سال قبل تنها چند کشور صنعتی و ثروتمند به عنوان کاربران اصلی این وسایل پرنده به شمار می رفتند اما امروزه بسیاری دیگر از کشورها در 5 قاره جهان به طراحی و تولید پهپادها مشغول هستند.
 
ماموریتهایی از جمله شناسایی، رله ارتباطات مخابراتی و حمله به اهداف سطحی از جمله ماموریتهایی هستند که پهپادها امروزه به عهده دارند. بسیاری از علاقمندان به این حوزه با پرنده های بی سرنشین غربی مثل پردیتور و یا گلوبال هاوک آشنا هستند اما تعداد قابل توجهی از کاربران نیز نمی دانند که کشورهای در حال توسعه نیز با کمک صنایع بومی و داخلی خود موفق به تولید پهپاد شده اند که برخی از پهپادهای ناشناخته در فضای رسانه ای در زیر معرفی می شوند.
 
 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:56 ::  نويسنده : جواد طوفانی

رادار چیست؟ (نحوه کار، انواع و تاریخچه رادار در ایران و جهان) www.taknaz.ir

 رادار (Radar) از حروف اول کلمات Radio Detection and Ranging به معنای کشف و فاصله یابی رادیویی گرفته شده است. این اصطلاح را نیروی دریایی آمریکا در سال 1941 پیشنهاد داد و حدود 76 کشور آن را پذیرفتند.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:55 ::  نويسنده : جواد طوفانی
در دویست و هشتاد و نهمین روز از سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به بهره برداری رسید.
 
ساخت بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 (+عکس)  www.taknaz.ir




ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:53 ::  نويسنده : جواد طوفانی

تصاویری از جنگنده جدید و پیشرفته ایرانی قاهر 313 www.taknaz.ir
 
جدیدترین هواپیمای جنگنده ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز - شنبه - با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد.

در سومین روز از ایام دهه فجر، در مراسم ویژه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد، از هواپیمای جنگنده جدید بومی ساخت وزارت دفاع با نام «قاهر 313» رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این جنگنده، سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، منوچهر منطقی رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و دست‌اندرکاران این پروژه حضور داشتند.
 
 


ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:52 ::  نويسنده : جواد طوفانی

هواپیماهای جنگنده ایران

Grumman F-14A Tomcat (Tehran – Mehrabad)


www.taknaz.ir تصاویر هواپیماهای جنگنده ایرانی و خارجی

 

 

 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 5:23 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

 

رونمایی از جنگنده فوق مدرن انگلیسی / عکس

فناوری - به تازگی تارانیس، اولین جنگنده بمب‌افکن بدون سرنشین ساخت بریتانیا با قابلیت‌هایی منحصر‌به‌فرد همراه با سیستم تجسس و تخریب خودکار رونمایی شده است. آیا این آغاز جنگ نابرابر روبات‌ها با انسان خواهد بود؟

محبوبه عمیدی: یکشنبه‌ای که گذشت، بالاخره تارانیس، اولین شکاری بمب‌افکن بدون سرنشین ساخت بریتانیا رونمایی شد. به نظر می‌رسد این جنگنده فوق‌مدرن که طراحی اولیه آن از سال 2006/1385 و به درخواست وزارت دفاع این کشور آغاز شده، همان‌طور که اعلام شده بود دارای قابلیت‌های تجسس و شناسایی منحصر‌به‌فردی باشد.

به گزارش نیوساینتیست، تارانیس که برای استتار بهتر به شکل گوه طراحی شده است، حدود 8 تن وزن دارد. این جنگنده نه‌تنها می‌تواند مأموریت‌های متعددی را در مناطق جنگی به عهده بگیرد، بلکه به دلیل حمل حجم بالایی از مهمات قابلیت تخریب هواپیمای دشمن و اهداف از پیش تعیین‌شده را خواهد داشت.

نکته جالب‌توجه در این شکاری بمب‌افکن درصد بالای خودمختاری آن است تا آنجا که هواپیما می‌تواند در مواجه با هر هدف تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
تارانیس حاصل تلاش دولت انگلستان برای ورود به حیطه هواپیماهای بدون سرنشین و غلبه بر انواع پریدتورهای ساخت شرکت جنرال‌اتومیکز متعلق به ایالات متحده است که در حال حاضر بهترین‌های این صنعت به شمار می‌روند.

تارانیس قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد اما خلبان تمام‌خودکار با توانایی تصمیم‌گیری در مورد اهداف نظامی می‌تواند زنگ خطر را برای دنیای امروز به صدا درآورد.

نوئل شارکی، مهندسان روباتیک متخصص در زمینه سیستم‌های نظامی مستقل می‌گوید: «به نظر می‌رسد بریتانیا با ساخت تارانیس این بازی را برده است. با این حال وقتی از سیستم‌های تمام‌خودکار این جنگنده و قدرت و دقت بالای آن در شناسایی اهداف و تخریب مستقل آنها حرف می‌زنیم، زنگ‌های خطر برای من به صدا درمی‌آیند».

شارکی می‌گوید: «وقتی در صنایع نظامی از مأموریت ژرف حرف می‌زنیم، به مأموریتی فراتر از توان یک خلبان خودکار اشاره می‌کنیم. آیا این مأموریت‌ها توسط سیستم رباتیکی انجام خواهند شد که می‌تواند به شکل مستقل اهداف خودش را انتخاب کند و به تخریب آنها بپردازد؟ این بسیار ‌هشدار‌دهنده است چون چنین سیستمی نمی‌تواند میان شهروندان عادی با مبارزان تفاوت چندانی قائل شود».

لندماین‌اکشن که یک سازمان مین‌روبی است نیز نسبت به استفاده از سلاح‌های رباتیک خودمختار در فناوری‌های نظامی ابراز نگرانی کرده است. این سازمان به این نکته اشاره می‌کند که استفاده از ربات‌ها در نبرد باعث می‌شود آنها درست مانند یک منطقه مین‌گذاری شده و بدون در نظر گرفتن شرایط انسان‌هایی که با آنها برخورد خواهند داشت، عمل کنند.

جرالد هاوارت، وزیر استراتژی امنیت بین‌المللی انگلستان می‌گوید: «تارانیس از حداقل مداخله انسانی بهره خواهد برد اما خلبان خودکار در هر زمان این قابلیت را دارد که مستقل عمل کند».

سیمون بریانت بالاترین مقام نیروی هوایی سلطنتی انگلستان می‌گوید: «ما داریم به زمینه بسیار‌حساسی در صنایع نظامی نزدیک می‌شویم. اما به شما اطمینان می‌دهم همیشه در رأس تصمیم‌گیری‌های استراتژیک تفکر انسانی حاکم خواهد بود».



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 5:21 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

بررسی رادار AN/AWG-9 و AN/APG-71 تامکت-قسمت اول                 


هواپیمای F-14 Tomcat بیشتر به دلیل سیستم تسلیحاتی و راداری اش بسیار مشهور است. به طوری که سیستم راداری با قدرت رادار به کار رفته در هواپیمای تامکت در زمینه تعداد هدف در یک زمان، در هیج هواپیمای دیگری یافت نشده است. این رادار در حقیقت برای هدایت و کنترل موشک های قدرتمند فینیکس به وجود آمد. ترکیب چنین سیستم راداری مقتدری با سامانه تسلحاتی AIM-54 Phoenix به تامکت امکان این را می داد که به راحتی از ناو هواپیمابر حامل آن دور شود، بدون آن که برای آن ترسی از وجود دشمن نهفته باشد. با این سیستم راداری تامکت القابی چون Mini AWACS نیز پیدا کرد و حتی در نیروی هوایی کشورمان، این جنگنده بارها در نقش شناسایی جنگنده ها به عنوان هواپیمای پیش اخطار در معیت فانتوم ها بدون هیچ اسلحه ای پرواز کرده است. در مقاله زیر به تحلیل چگونگی طراحی AN/AWG-9 و خصوصیات آن خواهیم پرداخت:





ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:40 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

اریش هارتمن،  خلبان تکخال جنگ جهانی دوم                              


جنگ جهانی دوم اگر چه یک تراژدی انسانی بود، اما همین جنگ خونین راه را برای وجود آمدن پیشرفت های بسیار در علوم هواپیمایی هموار ساخت. در دوران جنگ، هر روز مردم شاهد عبور صدها هواپیما از آسمان شهر و کشورشان بودند و حتی گاه پیش می آمد که درگیری ها بر فراز شهر ها صورت می گرفت. اما راستی که این هواپیماها نبودند که با هم درگیر می شدند، بلکه در داخل این هواپیماها خلبانانی قرار گرفته بودند که همگی، امیدهای کشورشان بودند که به جنگ با یکدیگر رفته بودند. یکی از این خلبانان، اریش هارتمن خلبان نیروی هوایی آلمان یا لوفت وافه بود که با پیروزی های شگفت انگیز و زیادی که به دست آورد، به قهرمان قهرمانان هوایی در طول تاریخ هوانوردی مشهور شد. این خلبان که در زمان جنگ هنوز 25 سال هم نداشت، کابوس خلبانان روسی بود و هواپیماهای روسی فراوانی را در دوران خدمتش سرنگون ساخت. در زیر، با هم تاریخچه کوتاهی از زندگی این خلبان را می خوانیم:


 

اریش هارتمن در اکتبر 1940 و در حالی که فقط هجده سال داشت، به نیروی هوایی آلمان ملحق شد و در مارس 1941 وارد مدرسه خلبانی شده و در اکتبر 1942، در زمانی که شاید جنگ جهانی دوم به اواسط خود نزدیک می شد، به عنوان خلبان جنگنده شکاری در سن بیست سالگی فارغ التحصیل شد. در آن زمان، نیروی هوایی آلمان و دیگر کشورهای درگیر، نیاز شدید به نیروی انسانی خصوصاً خلبان های ماهر و حرفه ای داشتند و همین علت باعث می شد که خلبانان بسیار جوان بلافاصله پس از اتمام دوره خلبانی به سرعت به خطوط مقدم جنگ فرستاده شوند، و هارتمن هم از این قاعده مستثنی نبود. او پس از به پایان رساندن تحصیل، به سرعت به فایتر وینگ 52 که مجهز به هواپیماهای مسراشمیت Me-109 بودند برای خدمت فرستاده شد. هارتمن تا آخرین روز جنگ در این اسکادران ماندگار شد و در بیش از 1400 سورتی پرواز عملیاتی موفق شد تعداد 352 فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کند که خواب چنین تعداد پیروزی را هیچ خلبانی حتی در خواب هم نمی دید. بدین گونه هارتمن، موفق ترین خلبان در طول تاریخ شد که تا کنون در پروازهای عملیاتی شرکت کرده است.

 


 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:39 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

در دوران جنگ جهانی دوم، همیشه بمباران کشورهای دور از دسترس مسئله ای مشکل ساز برای نیروی هوایی کشورهای درگیر در جنگ بود. چرا که خطرات زیادی یک بمب افکن را در حین پرواز دوربرد به کشور دشمن تهدید می کرد. رهگیری شدن به وسیله جنگنده های دشمن، اتمام سوخت، خرابی موتورها و نقص فنی، همه و همه از عواملی بودند که مانع از موفقیت در بمباران های استراتژیک دوربرد می شدند. پس از جنگ جهانی دوم، کم کم این ایده توسعه زیادی پیدا کرد و نتیجه همین پیشرفت، رقابت شدید شوروی و آمریکا، یعنی دو طرف جنگ سرد در ساخت بمب افکن های سنگین دوربرد شد. یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین بمب افکن های ساخت شوروی که همواره موجب وحشت غرب بود، بمب افکن مافوق صوت سنگین Tu-22M، یعنی نمونه اصلاح شده همان بلایندر قدیمی بود. در مقاله زیر، به تفصیل به تشریح توانایی های این بمب افکن فراموش شده البته قدرتمند و مقتدر خواهیم پرداخت:


توانایی لحظه به لحظه بمباران طرف مقابل در جنگ سرد، برای شوروی و آمریکا حکم یکی از بزرگترین آرزو هایشان را داشت. ظاهراً هنوز قدرت بمباران های سنگین دو طرف به حدی نرسیده بود که آمریکا و شوروی بتوانند با هم درگیر نبرد های این چنینی شوند. بنابراین، هر دو کشور شروع به توسعه موشک های قاره پیمای خود کردند و هر روز با دست یافتن به فناوری پیشرفته تری، هر یک از طرفین قدرت خود را به رخ طرف مقابل می کشیدند. موشک های دوربرد تا اواخر جنگ سرد همچنان یکی از موضوع های داغ بحث های نظامی بین آمریکا و شوروی بود، اما انگار این دو کشور هم به این نتیجه رسیده بودند که هرگز بمباران موشکی نخواهد توانست جای عملیات انسانی را به طور کامل بگیرد، یعنی کاملاً جایگزین آن شود. در نتیجه آمریکا و شوری هیچ گاه از گسترش نیروی بمباران استراتژیکی که به وسیله هواپیماهای سنگین و دوربرد انجام می شد غافل نشدند.


بمب افکن مافوق صوت Tu-22M3 در حال انجام آزمایش واماندگی


 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:37 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 


عباس بابایی در سال 1329، در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. دوره ی ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به تحصیل گذراند و در سال 1348، به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی در سال 1349، برای گذراندن دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد. با ورود هواپیماهای پیشرفته اف-14 به نیروی هوایی، شهید بابایی که جزء خلبان های تیزهوش و بسیار ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف–5 بود، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف–14 انتخاب و به پایگاه هوایی خاتمی اصفهان منتقل شد. شهید بابایی با دارا بودن تعهد، ایمان، تخصص و مدیریت قوی چنان درخشید که شایستگی فرماندهی وی محرز و در تاریخ 7/05/1360 فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان بر عهده ی او گذاشته شد. به هنگام فرماندهی پایگاه با استفاده از امکانات موجود آن، به عمران و آبادانی روستاهای مستضعف نشین حومه پایگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تامین آب آشامیدنی و بهداشتی، برق و احداث حمام و دیگر ملزومات بهداشتی و آموزشی در این روستا، خدمات شایان توجهی را انجام داد. بابایی، با کفایت، لیاقت و تعهد بی پایانی که در زمان تصدی فرماندهی پایگاه اصفهان از خود نشان داد، در تاریخ 9/9/1362 با ارتقاء به درجه سرهنگی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی ارتش منصوب و به تهران منتقل گردید. وی با بیش از 3000 ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده، قسمت اعظم وقت خویش را در پرواز های عملیاتی و یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ در غرب و جنوب کشور سپری کرد و به همین ترتیب چهره آشنای رزمندگان و یار وفادار فرماندهان قرارگاه های عملیاتی بود و تنها از سال 1364 تا هنگام شهادت، بیش از 60 مأموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید.


 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:36 ::  نويسنده : جواد طوفانی

از همان نخستین سال های پیدایش چیزی به نام «هواپیما»، مردم آرزو داشتند که روزی خود را سوار بر یکی از همین وسیله های عجیب در حال سفر ببینند، یعنی تقریباً چیزی نزدیک به معنای مسافرت هوایی. دیری نپایید که این رؤیا به واقعیت تبدیل گشت و هواپیماهای مسافربری، البته با ظرفیت نه چندان زیاد و کابین هایی نه چندان راحت، پیدا شدند. هواپیماهای پیستونی قدیمی که با سر و صدای زیاد، با حمل حداکثر پانزده مسافر از روی باند برخاسته و با هزار و یک زحمت در باند شهر یا کشور دیگری بر زمین می نشستند. در زمان جنگ جهانی دوم، ساخت هواپیماهای جنگنده در اولویت بود، اما با اتمام جنگ جهانی دوم، بازار هوانوردی خواهان هواپیماهای نوین مسافربری با استفاده از تکنولوژی جدید موتورهای جت شد. شرکت های هواپیمایی با مشاهده چنین تمایلی به حمل و نقل هوایی، هر چه سریعتر دست به کار شده و در طی چند سال، انواع هواپیماهای جت مسافربری تولید گشت که هر یک، از دیگری پیشرفته تر و دارای امکانات بیشتری برای جلب مشتری بود. نخستین هواپیمای مسافربری جت دنیا، هواپیمای کامت انگلیسی است که یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل هوایی به شمار می آید:

نخستین قدم های کار بر روی طراحی هواپیمای مسافربری نوینی که مجهز به موتورهای جت باشد، در سال 1946 زیر نظر رونالد بیشاپ در بریتانیا و توسط شرکت مشهور دهاویلاند برداشته شد. هدف از تحقیقات برای ساخت چنین هواپیمایی، در دست گرفتن بازار حمل و نقل هوایی از سال 1952 بود که به وسیله هواپیمای کامت محقق شد. نخستین پرواز کامت، در 27 جولای 1949 به خلبانی خلبان آزمایشی شرکت دهاویلاند، جان کانینگهام انجام گرفت. طراحی این هواپیما از نظر شکل و شمایل بدنه، تقریباً مشابه پرنده های تازه ساخت آن زمان بود. اما چیزی که این هواپیما را از دیگر هواپیماها جدا می ساخت، چهار موتور توربوجت گریز از مرکز بود که به آرامی در ریشه ی بال های این هواپیما خفته بودند.


هواپيماي كامت در حال تقرب به فرودگاه هيتروي لندن


 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:34 ::  نويسنده : جواد طوفانی


 


هواپيماي جنگنده افسانه اي F-14 تامكت علي رغم شهرت و توانايي هاي بي نظير آن و امپراطوري بي چون و چراي آن بر آسمان ها تا چند دهه، در نبردهاي زيادي شركت نكرد. به خصوص نبرد هايي كه در آن ها هواپيماي دشمن به وسيله موشك فينيكس سرنگون شده باشد تعدادشان به انگشتان دست هم نمي رسد. تامكت كه در اصل براي حفاظت از ناوهاي هواپيمابر و نه ماموريت هاي تهاجمي طراحي شده بود، در نيروي دريايي به طور بسيار محدود در چند جنگ هوا به هوا شركت كرد و عمده شكارهاي اين جنگنده به خدمت آن در جنگ تحميلي توسط ايران باز مي گردد كه شما فراواني از جنگنده هاي نيروي هوايي بعثي عراق به وسيله اين جنگنده خوش پرواز IRIAF سرنگون گشتند. در مطلب زير به تاريخچه كوتاهي از نبرد ها و درگيري هاي هواپيماي تامكت در زمان خدمت سي و چند ساله اين جنگنده مي پردازيم:


1975-1974، جنگ ويتنام: اگر چه تامكت بسيار ديرتر از آنچه كه مي بايست به جنگ ويتنام رسيد، اما اين جنگنده در اسكادران هاي VF-1 و VF-2 به تدريج پروازهاي پاترول يا گشت هوايي خود را از سپتامبر 1974 آغاز كرد و اين گشت ها تا مي 1975 ادامه داشت. اين گشت هاي هوايي به عنوان بخشي از عمليات Frequent Wind انجام مي شد، با وجود موفقيت هاي عمده فانتوم در مقابل جنگنده هاي ويتنامي، در طي اين عمليات تامكت ها موفق به شكار هواپيماهاي ميگ نشدند، يعني همان شكارهاي آماده اي كه در ماموريتهاي تن به تن با فانتوم به راحتي از مزرعه آسمان درو مي شدند.

 

1974 تا به حال، اسكورت بمب افكن هاي شوروي: يكي از بازي هاي مورد علاقه تامكت (!) اسكورت بمب افكن هاي شوروي بود كه در حال عبور بر فراز ناوهاي هواپيمابر آمريكا شناسايي مي شدند. از آن جا كه يكي از ماموريت هاي اصلي تامكت حفاظت از ناوهاي هواپيمابر بود، ماموريت هاي موسوم به «Catch that bomber»از ماموريت ها و كارهاي تقريباً روزانه خدمه تامكت به شمار مي رفتند. هر گاه كه جنگنده يا بمب افكن هاي دوربرد و استراتژيك شوروي مسلح به موشك هاي كروز ضد كشتي به محدوده خطر ناوهاي آمريكايي مي رسيدند، اف-14 هاي نيروي دريايي به منطقه خطر اعزام مي شدند تا به اصطلاح به آن ها «خوش آمد» بگويند. اين ماموريت ها در حقيقت براي سرنگون ساختن جنگنده ها يا بمبرهاي دشمن انجام نمي شد، بلكه صرفاً هدف از انجام ان ها اسكورت بمب افكن تا منطقه دور از خطر و البته در صورت امكان نگاهي انداختن به تسليحات محمول اين هواپيما ها بود.


 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:27 ::  نويسنده : جواد طوفانی


ایروسنتر : سال 2010 شاهد رویدادهای فضایی خبرساز و پرهیاهویی بوده است، از کشف سیاره های شبه زمینی تا پرواز آزمایشی اولین فضاپیمای توریستی تجاری، سال پس از سال جهانی نجوم برای علم نجوم و فضا بسیار پربار بوده است

سال 2010 با کشف بسیاری از سیاره های فراخورشیدی، مشاهده بیگانه های فضایی، ابرنواخترها، پدیده های اختری، پرتاب راکتها، علوم مرتبط با کره ماه و سوالات متحول کننده درباره علم نجوم برای جهان علم سالی پر هیاهو و شلوغ به شمار می رود.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:23 ::  نويسنده : جواد طوفانی

برف (Snow):

دانه های یخ متراکم ، رطوبت پذیر و متخلخلی است که بصورت بلورهای تکی یا گروههای بسته ای از بلورهای مختلف می باشد.در هواپیمایی  برف بر اساس خصوصیات آن به انواع مختلف تعریف میشود:

 1- برف خشک (Dry Snow) :

برفی است که مقدار آب کمی در آن وجود دارد که موجب چسبندگی ذرات داخل آن به یکدیگر می شود . این پدیده در دماهای پایین تر از 32 درجه فارنهایت رخ میدهد . برای تشخیص آن ؛ اگر در زمان تشکیل گلوله برفی ، گلوله برفی از هم جدا شود میگویند برف خشک است.

 2- برف مرطوب (Wet Snow) :

برفی است که دانه های آن حاوی ذرات مایع آب باشد که ذرات را به هم دیگر وصل می کند. اما آب اضافی در روزنه های فضایش وجود ندارد. از برف فشرده می توان  گلوله برفی خوبی را درست کرد .

3- برف فشرده (Compacted Snow) :

برفی که با فشار زیاد بصورت یک توده جامد درآمده است و در مقابل فشار زیاد تحمل و مقاومت زیادی دارد و اگر هم آن را تفکیک کنیم به توده های بزرگ تقسیم می شود.برف فشرده معمولا" بعد از اتمام عمليات برف روبی روی باند فرودگاه و يا جاده بر اثر فشار چرخهای ماشين و يا انباشت برف روی هم ايجاد ميشود.

4- برفاب (Slush):

برف ابکی یا برفاب ؛ برفی است که مقدار زیادی آب در خودش دارد و اگر شرایط دمایی افزایش یابد مواد سیال از آن جاری می شوند. اگر برفاب را در مشت بگیریم آب از آن بیرون خواهد آمد . این نوع از برف های اشباع شده اگر پا روی آنها گذاشته شود به زمین فرو می روند.برفاب بعداز برفروبی ودر اثر افزايش دما و يا تردد ماشين آلات بر روی جاده  ايجاد ميشود.

یخ(Ice):

شکل جامد آب است که دارای مولکولهای شش وجهی متقارن آب می باشد . چگالی یخ 913 kg/m3 می باشد . چگالی یخ 9 بار کمتر از چگالی آب می باشد.برف متراکم و فشرده شده به شکل یخ در می آید وقتی که شرایط آب و هوایی ناپیوسته شده و چگالی آن به 800 kg/m3 میرسد.



پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 1:20 ::  نويسنده : جواد طوفانی

پدیده هارپ


هارپ چیست؟

هارپ (HAARP) یک پروژه تحقیقاتی است که در ظاهر برای بررسی و تحقیق درباره لایه ی آیونوسفیر (Ionosphere)  و  مطالعات معادن زیر زمینی (با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF) تاسیس شده است. ولی در واقع "پروژه ای با تکنولوژی جنگ ستارگارن"  به منظور  کامل کردن یک سلاح جدید پایه گذاری گردیده است.

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:, :: 14:32 ::  نويسنده : capt.Hoshi



شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, :: 1:56 ::  نويسنده : جواد طوفانی



شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, :: 1:51 ::  نويسنده : جواد طوفانی



شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, :: 1:37 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

  آره من اونم که گفتم واسه چشم تو دیوونم، آره من قولی بهت دادم که تا تهش بمونم، تو ولی این روزا سرد شده نگاهت، راهزنا زدن به راهت.. اما من چی؟ من فقط یه کم شکستم، خوب نگام بکن، می بینی؟ من هنوز همون دیوونم..

     ..................................................................................

  

کهنه فروش تو کوچمون داد میزد کهنه می خریم، وسایل شکسته و پاره و پوره می خریم، بی اختیار فریاد زدم قلب شکستم می خری؟ گفت که اگه ارزشی داشت، کسی اونو نمی شکست..

 

 

................................................................................. 

 

 

 



ادامه مطلب ...


شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, :: 1:33 ::  نويسنده : جواد طوفانی

عشق مانند عابری است که گاه خود را به کوری میزند تا تو از خیابان عبورش دهی بی انکه بدانی عبورت داد

 



شنبه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : capt.Hoshi

کاشکی عشق دیروز هنوز میون ما بود.واسه من توی قلبت هنوز یه ذره جا بود

..................................................................................................

تو بگو وقتی خواب بودم چه کسی مداد رنگیشُ برداشت و فاصله ها رو پٌررنگ کرد ؟؟

................................................................................................................

به چشمی اعتماد کن که به جای صورت به سیرت تو می نگرد ، به دلی دل بسپار که جای خالی برایت داشته باشد و دستی را بپذیر که باز شدن را بهتر از مشت شدن بلد است

....................................................................................................................................................

با تو از خاطره ها سرشارم. با تو تا آخر شب بیدارم . عشق من دست تو یعنی خورشید. گرمی دست تو را کم دارم . . .

..............................................................................................................................................



جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 23:35 ::  نويسنده : capt.Hoshi

performance :

به عکس العمل هواپیما در شرایط مختلف جوی میگویند یا به تعبیری دیگر انتظاری که از عملکرد هواپیما در راستای طراحی که برای آن در نظر گرفته شده است را Performance میگویند . مهمترین عواملی که روی Performance موثرن عبارتند از :
Performance ----- Atmospheric Condition ----- Air Density


علت اینکه Air Density اینقدر اهمیت دارد آن است که هم روی Lift و هم روی Thrust تاثیر میگذارد.
و رابطه آن با Performance یک رابطه مستقیم است . عواملی که بر روی Air Density تاثیر میگذارند عبارتند از :
افزایش آن باعث کاهش Air Density میشود . 1)Temperature : افزایش آن باعث افزایش Air Density میشود . 2)Pressure : افزایش آن باعث کاهش Air Density میشود . 3)Humidity : ***نکته مهم : مهمترین عاملی که روی Performance یک هواپیما Temperature و Atmospheric Condition است .

 



ادامه مطلب ...


جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 22:24 ::  نويسنده : capt.Hoshi

توضیحاتی کلی در مورد شغل خلبانی 

خواندن توضیحات در ادامه مطالب



ادامه مطلب ...


جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 22:4 ::  نويسنده : capt.Hoshi

 

 

مقررات پذیرش دانشجوی خلبانی
گواهینامه خلبانی شخصی هواپیما (PPL-AEROPLANE): الف- شرایط صدور گواهینامه:
- موفقیت در آزمون کتبی
- دارا بودن حداقل تجربه پروازی
- دارا بودن مهارت پروازی مورد نیاز
- صلاحیت پزشکی


1- آزمون کتبی:

1-1- شرایط عمومی
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربیات پروازی مندرج در بند 1-2
1-1-4- ارائه فرم تکمیل شده درخواست آزمون

2-1- شرایط اختصاصی: 



ادامه مطلب ...


جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 17:33 ::  نويسنده : capt.Hoshi

خلبان پرواز كاپیتان ملازاده به همراه کمک خلبان پرواز خانوم خوش اخلاق؛ سفری خوش را برای شما علاقمندان به پرواز آرزمند هستیم.

نکاتی که در طول پرواز بدردتون میخوره بهتون گوشزد میکنم :

 بستن كمربندها اصلأ ضرورتی ندارد و كاملأ بدرد نخور است.

ارتفاع پرواز به احتمال قریب به یقین تا آسمان هفتم بوده و هوای بهشت بسیار عالی است.

مرگ راحتی داشته باشید



20 بهمن 1391برچسب:, :: 16:0 ::  نويسنده : capt.Hoshi