درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.... خلبان پرواز كاپیتان ملازاده به همراه کمک خلبان پرواز آقا جواد ؛ سفری خوش را برای شما علاقمندان به پرواز آرزمند هستیم. نکاتی که در طول پرواز بدردتون میخوره بهتون گوشزد میکنم : بستن كمربندها اصلأ ضرورتی ندارد و كاملأ بدرد نخور است. ارتفاع پرواز به احتمال قریب به یقین تا آسمان هفتم بوده و هوای بهشت بسیار عالی است. مرگ راحتی داشته باشید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
تقدیم به عاشقان پرواز
دلیل پرواز پر نیست




آیا اعتمادی به ناوگان هوایی کشور وجود ندارد؟

ابهامات پیرامون پرواز هواپیماهای قطری در آسمان ایران

در شرایطی که رایزنی ها برای ورود هواپیمایی قطر به ایران هر روز قوت می گرفت شرکت‌های هواپیمایی داخلی با نامه‌نگاری با وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم حضور این هواپیمایی در ایران شدند. انجمن شرکت های هواپیمایی چندین نامه به وزیر راه و شهرسازی ارسال کرد و درباره عواقب ورود این شرکت هواپیمایی به ایران هشدار داد. این نامه ها تنها پیرامون حضور شرکت هواپیمایی قطر به ایران نبود و مسایلی مانند قیمت بلیت، نرخ تضمینی ارز و خرید نقدی سوخت مورد توجه قرار گرفته است تا شرکت ها بتوانند دوباره حمایت دولت را برای تامین سوخت به دست آورند.

 

 

سرویس اقتصادی «فردا»: موضوع ورود هواپیماهای قطری به پروازهای داخلی که چندی پیش از سوی وزیر راه با هدف افزایش رقابت و کاستن از مشکلات فعلی صنعت هوائی مطرح شد، با گذشت حدودا دو ماه از طرح این موضوع هنوز در هاله ای از ابهام است و هرچند خبرهایی مبنی بر احتمال منتفی شدن این طرح به دلیل مخالفت های صورت گرفته از سوی ایرلاین های داخلی شنیده می شود اما وزیر راه و مسئولان هوایی تاکنون اظهارنظری در مورد منتقی شدن این طرح نکرده اند.

ورود هواپیماهای قطری به خطوط هوایی کشور از اواخر مهرماه مطرح شد و براساس آن قرار بود  تا 70 پرواز در آسمان ایران، توسط شرکت هواپیمایی قطری انجام شود. همچنین پیشنهاد شده بود که وقتی پروازی از دوحه به مقصد تهران می‌آید باید مسافران ایرانی را به شهرهای دیگر برده و پس از آن دوباره به دوحه بازگردد.

براین اساس، هواپیماهای قطر باید تحت نام یکی از چهار شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان، هما و نفت پرواز کنند و بلیت آنها از طریق این چهار شرکت به فروش برسد، و از آنجا که قرار بود این هواپیماها با سوخت 700 تومان فعالیت کنند قیمت بیلت های این پروازها تا 25 درصد افزایش یابد.


ادامه مطلب ...


جمعه 4 مرداد 1392برچسب:, :: 1:43 ::  نويسنده : جواد طوفانی

همه ی انسان ها در مورد پرواز کردن در اسمان رویاپدرازی می کنند اما الان با "جت فلایر" این رویا امکان پذیر شده است.

 

 

همه ی انسان ها در مورد پرواز کردن در اسمان رویاپدرازی می کنند اما الان با "جت فلایر" این رویا امکان پذیر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، بک مهندس کانادایی به نام "ریموند لی" یک دستگاهی که با قدرت آب کار می کند و می تواند تا 30 متر در هوا قرار بگیرد و می تواند با سرعت 25 کیلومتر در ساعت در هوا پرواز کند را اختراع کرده است.



ادامه مطلب ...


جمعه 4 مرداد 1392برچسب:, :: 1:31 ::  نويسنده : جواد طوفانی

دقايقي پيش از آغاز مراسم تحليف "عدلي منصور" رييس دولت موقت مصر امروز (پنجشنبه) چندين جنگنده ارتش مصر بر فراز آسمان قاهره نمایش هوایی اجرا کردند.

 
 
 
 
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری  رويترز ؛ شاهدان عيني از ايجاد دود و مه غليظي بر فراز آسمان آن شهر بدليل پرواز جنگنده ها خبر داده اند. طبق گزارش هاي منتشر شده 14 جنگنده نيروي هوايي مصر به پرواز بر فراز اسمان قاهره پرداخته اند. 
 
همچنين نه جنگنده مصري نيز در ارتفاع پايين به پرواز پرداخته و در نمایشی هوایی سه رنگ قرمز، سفيد و مشکي (رنگهاي پرچم مصر) را در آسمان ايجاد کرده اند. 
 
در پي سقوط دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر "عدلي منصور" به مقام رياست دولت موقت مصر رسيده است.


جمعه 4 مرداد 1392برچسب:, :: 1:26 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

 

 برای دیدن تصاویر به ادامه مطالب مراجعه نمایید



ادامه مطلب ...


یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 21:5 ::  نويسنده : capt.Hoshi

اصطلاحا Navigation زماني انجام ميشود كه هواپيما فاصله دو دستگاه كمك ناوبري را طي كند به تعبير ديگر امواجي را كه دستگاه كمك ناوبري در هوا انتشار ميدهد را دريافت كرده و به وسيله آن ميتوان پرواز را هدايت كرد . امواج راديوئي كه در سيستمهاي ناوبري از آنها استفاده ميشود داراي دو خصوصيت ميباشند اول آنكه داراي فركانس بالايي هستند و دوم آنكه توسط برق AC توليد ميگردد و چون اين امواج در ارتفاعات بالا نيز بايد قابل دريافت باشند از اين جهت حد اقل فركانس آنها از واحد KHZ شروع ميگردد .
با توجه به خاصيتهايي كه امواج از خود نشان ميدهند در دامنه 3KHZ تا 300 000 MHZ به هشت دسته تقسيم ميگردند كه عبارتند از :
1)VLF 3KHZ → 30KHZ
2)LF 30KHZ → 300KHZ
3)MF 300KHZ → 3000KHZ = 3MHZ
4)HF 3MHZ → 30MHZ
5)VHF 30MHZ → 300MHZ
6)UHF 300MHZ → 3000MHZ
7)SHF 3000MHZ → 30000MHZ
8)EHF 30000 MHZ → 300000MHZ
زمانی که یک آنتن در فضا امواج را انتشار میدهد عملا دو دسته موج تولید میکند یکی آن دسته از امواج که به موازات سطح زمین حرکت میکنند که اصطلاحا آنرا Ground Wave مینامند و دسته دوم بقیه امواجی هستند که به طرف فضا حرکت کرده و پس از برخورد با لایه یونوسفر زمین یا از آن رد میشوند و یا بازتاب میشوند که به این بخش از امواج Sky Wave میگویند .
یکی از عواملی که بر روی Ground Wave تاثیر میگذارد و Rangeاین امواج را محدود میکند تاثیر زمین میباشد . زمین دارای بار منفی است و میتواند بار مثبت یک موج منتشره را سریعا جذب کند و باعث ضعیف شدن موج گردد که اصطلاحا به این حالت Attenuation میگویند . این خاصیت با فرکانس موج رابطه مستقیم دارد بدان معنی که هرچه فرکانس بالاتر میرود تاثیر این خاصیت بر روی Ground Wave بیشتر میشود . اصطلاحا فضائی را که نه Sky Wave دارد و نه Ground Wave را Dead Space مینامند .


1) Very Low Frequency VLF :
این دسته امواج اولین دسته کلاس بندی امواج رادیوئی هستند که هم دارای Ground Wave هستند و هم Sky Wave دارند . Ground Wave این امواج بسیار قوی میباشد به طوری که توسط یک آنتن VLF که در سطح زمین قرار دارد کل کره زمین را Cover میکند . اصطلاحا به بین امواج High Stability میگویند . معمولا مورد استفاده اولیه این امواج در سیستم های کشتیرانی بوده . چون Ground Waveاین امواج میتواند قوس کره زمین را طی کند بزرگترین خاصیت آنها این است که میتوان آنها را در Long Distance و Low Altitude دریافت کرد .


2 & 3 ) Low & Medium Frequency LF/MF :
این دو دسته امواج هم شامل Ground Wave و هم Sky wave میباشند . Ground Wave نسبتا قوی دارند که متوان در Long Distance و Low Altitude آنها را دریافت کرد که در سیستم های هواپیمایی در NDB System از این فرکانس استفاده میشود .


4) High Frequency HF :
عملا این امواج تحت تاثیر خاصیت Attenuation قرار میگیرند که باعث میگردد Ground Wave این امواج را بتوانیم در Short Distance دریافت کنیم که به همین دلیل از این دسته از امواج به منظور Navigation استفاده نمیشود ولی چون دارای Sky Wave بسیار قوی میباشند از این امواج به منظور Communication زمانیکه هواپیما به مدت طولانی روی آب پرواز میکند استفاده میشود . گاها میتوان Sky Wave این امواج را در مسافت هایی حدود 000 10 مایل نیز دریافت کرد .


5) Very High Frequency :
عملا این دسته از امواج نه Ground Wave دارند و نه Sky Wave دارند چون خاصیت Attenuation روی Ground Wave آنچنان تاثیر میگذارد که این امواج در مسافتهای بسیار کم قابل دریافت هستند و به دلیل فرکانس بالا میتوانند از لایه یونوسفر عبور کنند به همین دلیل آنتن این دسته از امواج را مستقیما روی زمین قرار نمیدهند بلکه باید از سطح زمین مقداری بالا تر قرار بگیرد تا بتوانیم از Direct Wave این امواج استفاده کنیم . به تعبیر دیگر برای آنکه بتوانیم از این امواج استفاده کنیم باید در راستای انتشار این امواج قرار گرفته و از Direct Wave این امواج استفاده کنیم که اصطلاحا به این نوع امواج Line Of Sight میگویند . Line Of Sight یک موج یک عدم کارایی به حساب می آید . به دلیل آنکه این دسته امواج دارای Ground Wave نیستند و قوس زمین را نمیتوانند طی کنند توسط اشکال مختلف زمین به راحتی Reflect میشوند . Range دریافت امواج VHF و UHF با افزایش ارتفاع افزایش پیدا میکند که میزان آن را از این فرمول محاسبه میکنیم :
Range = 1.23√ H
که H همان ارتفاع از سطح زمین است .
نکته مهم : در سیستم های ناوبری هواپیما از فرکانس های مختلف استفاده شده است به دلیل آنکه در زمان بروز هرگونه مشکل بتوان از فرکانس Back Up استفاده کرد و به پرواز ادامه داد .
نکته مهم : سیستم های Navigation به طور کلی از نظر Range به سه دسته تقسیم میشوند :
1- Range < 200 Short Range
2- 200 < Range < 1500 Medium Range
3- Range > 1500 Long Range



یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 21:2 ::  نويسنده : capt.Hoshi

معرفی رشته اويونيك هواپيما

معرفی رشته اويونيك هواپيما,رشته اويونيك هواپيما, الكترونيك هواپيمايي

معرفی رشته اويونيك هواپيما
در آسمان تيره شب، چند چراغ كوچك به چشم مي‌خورد. اين چند چراغ به خلبان مي‌گويد كه به باند فرودگاه نزديك شده است و اكنون بايد با حركاتي آكروباتيك، خود را به سطح باند نزديك كند و در حالي كه هواپيما تكان‌هاي شديدي مي‌خورد، چرخ‌هاي جلو و عقب هواپيما را يكي پس از ديگري بر روي باند بنشاند!اين صحنه‌اي است كه همه ما بارها در فيلم‌هاي مستند و سينمايي جنگ جهاني اول و دوم ديده‌ايم.

اما هواپيماهاي پيشرفته كنوني از فناوري‌هاي جديد بهره مي‌گيرند و دستگاه‌هاي ناوبري كه در كابين رو به روي خلبان قرار دارد، موقعيت باند فرودگاه را نشان مي‌دهد و مي‌گويد كه آيا هواپيما در راستاي باند است يا به چپ و راست منحرف شده است؟

به همين دليل، امروزه يك خلبان ماهر، فردي است كه بيشترين آگاهي و مهارت را در استفاده از آلات دقيق الكترونيكي و كامپيوتري موجود در كابين دارد؛ وسايلي كه ايمني يك پرواز، در گرو سلامتي و دقت عمل آنها است و باز به همين دليل، در سازمان هواپيمايي هر كشوري، نصب، راه‌اندازي، نگهداري و تعمير سيستم‌هاي الكترونيكي و كمك ناوبري موجود در هواپيما از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. وظيفه‌اي كه بر عهده متخصصان اويونيك هواپيما مي‌باشد.

در واقع اويونيك، الكترونيك هواپيمايي به معناي تخصصي آن است؛ يعني متخصص اين رشته، اطلاعات لازم را در زمينه دوره‌هاي ILS، VOR، DME و دوره‌هاي تخصصي ديگر به دست مي‌آورد. براي مثال تعمير و نگهداري سيستم ILS كه كمك مي‌كند تا هواپيما، مسير باند را تشخيص داده و بر روي آن بنشيند، در رشته تخصصي اويونيك هواپيما آموزش داده مي‌شود.

گفتني است كه دانشجويان اويونيك هواپيما، پس از فارغ‌التحصيلي، براساس مقررات آموزشي دانشكده‌ هواپيمايي كشوري، براي شركت در آزمون و اخذ مدرك بين‌المللي الكترونيك هواپيما، به استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري معرفي مي‌شوند.
توانايي‌هاي لازم :
در صنعت هواپيمايي، توانمندي در دروس رياضي و فيزيك بسيار مهم است. همچنين دانشجويان بايد با علاقه و پشتكار بسيار، در اين صنعت فعاليت كنند؛ يعني نبايد واحدهاي آزمايشگاهي و كلاس‌هاي درس را باري به هر جهت پشت‌سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرك كارداني يا كارشناسي باشد. بلكه لازم است با انگيزه و هدف، سركلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آينده از تحصيل خود، در سازمان هواپيمايي كشور ياري بگيرند.
موقعيت شغلي در ايران :
آيا مي‌دانيد كه 68% حوادث هوايي به هنگام برخاستن و فرود هواپيما رخ مي‌دهد در حالي كه برخاستن و فرود آمدن تنها 6% از عمليات هوايي را تشكيل مي‌دهد.آمار فوق بيانگر آن است كه تخصص‌هاي اويونيك، الكترونيك و مخابرات هواپيمايي، در سازمان هواپيمايي هر كشوري اهميت فوق‌العاده‌اي دارد و جذب نيروي كارآمد و توانمند در زمينه‌هاي ياد شده، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است.

سازمان هواپيمايي كشوري ايران نيز براي تأمين نيروي ماهر و توانمند در تخصص‌هاي مورد نياز، هر ساله تعدادي دانشجو در رشته‌هاي تعمير و نگهداري هواپيما، الكترونيك هواپيمايي، اويونيك هواپيما و مخابرات هواپيمايي جذب مي‌كند كه تعداد قابل توجهي از اين دانشجويان، به‌ويژه در رشته‌هاي مراقبت پرواز، الكترونيك هواپيمايي، اويونيك هواپيما و مخابرات هواپيمايي، در صورت داشتن توانايي و دانش لازم، جذب سازمان هواپيمايي كشوري مي‌شوند. نكته بسيار مهم اين است كه بسياري از داوطلبان آزمون سراسري، تصور مي‌كنند كه در صورت پذيرش در رشته‌هاي دانشكده هواپيمايي كشوري از جمله اويونيك هواپيما، الكترونيك هواپيمايي و مخابرات هواپيمايي و فعاليت در سازمان هواپيمايي كشور، از درآمد بالايي برخوردار خواهند بود و از امتيازات بسياري مثل دسترسي به بليت رايگان براي استفاده از خطوط هوايي داخلي و خارجي كشور بهره‌مند مي‌شوند. در حالي كه تنها، ‌شركت‌هاي هواپيمايي، امتيازات ياد شده را دارند و سازمان هواپيمايي كشوري ارتباطي با خطوط هوايي ندارد.
درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه:
رياضي عمومي، رياضي كاربردي،‌ فيزيك،
دروس اصلي تخصصي:
مدار الكتريكي، الكترونيك، مدارهاي منطقي، نقشه‌كشي صنعتي، برنامه‌نويسي كامپيوتر، سيستم‌هاي ارتباطي هواپيما، سيستم‌هاي كمك ناوبري هواپيما، رادار و كاربرد آن در هواپيما ، الكتريك هواپيما، آلات دقيق هواپيما، سيستم‌هاي كنترل اتوماتيك، كارگاه فن‌آوري و روش‌هاي جوشكاري، زبان تخصصي هواپيمايي (بسياري از درس‌هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است).



یک شنبه 30 تير 1392برچسب:اویونیک,هواپیما,آلات دقیق,, :: 20:50 ::  نويسنده : capt.Hoshi

 

شـوق پـرکـشیـدن است در سرم قـبول کـن

دلشکـسته‌ام اگـر نـمی‌پـرم قــبول کـن

 

ایـن کـه دور دور بـاشم از تـو و نبـینـمت

جـا نـمی‌شود بـه حجـم بـاورم، قـبـول کـن

 

گـاه، پـر زدن در آسمان شعـرهـات را

از من، از مـنی کـه یـک کبـوتـرم قبـول کـن

 

در اتـاق رازهـای تـو سرک نـمی‌کـشم

بیــش از آ‌نـچه خـواستی نـمی‌پـرم،‌ قـبول کن

 

قـدر یـک قـفس که خلوتـت به هم نـمی‌خورد

گــاه نامه می‌بـرم می‌آورم،‌ قــبـول کــن

 

گفته‌ای که عشق ما جداست،‌ شعرمان جدا

بـی‌تـو من نه عاشقم، نه شاعـرم،‌ قبول کن

 

آب …

وقـتی آب ایـن قدر گـذشته از سـرم

مـن نمی‌تـوانـم از تـو بـگذرم،‌ قـبول کن



یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 18:30 ::  نويسنده : جواد طوفانی

بسم الله الرحمن الرحيم



روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟


از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟‌
به کجا می روم آخر ننمایی وطنم


مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا
یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم


جان که از عالم علویست یقین میدانم
رخت خود باز برآنم که همانجا فکنم


مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم


ای خوش آن روز که پرواز کنم تا بر دوست
به هوای سر کویش پر و بالی بزنم


تا به تحقیق مرا منزل و ره ننمایی
یکدم آرام نگیرم نفسی دم نزنم


من به خود نامدم این جا که به خود باز روم
آن که آورد مرا باز برد در وطنم

.

.

.

.

 

سلام

گرچه بسيار سخت بود اما...بالاخره:

 

به پايان آمد اين دفتر حكايت همچنان باقيست...

 

 

اميدوارم شوق پروازتون هميشه جاودانه باشه و پرواز تا بر دوست نصيبتون بشه.

 

 

در پناه حضرت حق



یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 3:18 ::  نويسنده : جواد طوفانی

ظهر تو خونه دراز کشیده بودم و TV میدیدم که متوجه شدم

که یه نفر از تو کوچه داره با بلندگو میگه فرناز بیا پائین


اولش فکر کردم شاید با کس دیگه ایی کار داشته باشه

امابعد از چند ثانیه اسم و فامیلو با هم صدا زد

رفتم تو کوچه دیدم یه وانت سبزی فروشی جلو در خونه ایستاده

بهش گفتم منو از کجا میشناسی؟؟؟

 

 

 

 

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...


یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 2:53 ::  نويسنده : جواد طوفانی

1- اگر اسکلت از بالاي ديوار به پائين بپرد چه مي شود ؟

 

 

2- ژاپني ها به گوساله چه مي گويند ؟

 

 

3- فرق بين عينک و تفنگ چيست ؟

 

 

4- دندان کرسي چه فايده اي دارد ؟

 

 

5- چرا آب هنگام جوشيدن قل قل مي کند ؟

 

 

 

 

 

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...


شنبه 29 تير 1392برچسب:, :: 22:5 ::  نويسنده : جواد طوفانی